Com trinxar el Vallès no hi ha res
Visc al Vallès Oriental. Treballo al Vallès Occidental. Soc de Barcelona. Aquest és el meu radi d’acció per als desplaçaments habituals. Condemnat a mourem en vehicle privat, perquè hi ha poc transport públic competitiu. Les meves vies de referència son la C-17 i l’AP-7.
Cada dia observo
com les carreteres estan plenes a besar, en un caos dantesc. La gent amb molta
paciència ho aguanta tot. Un pensament: ja poden fer moltes ampliacions, posar
més carrils, que no servirà per a gaire. Hi ha colls d’ampolla que no es
toquen, i que afavoreixen la retenció i les cues. D’anada i de tornada la
corrua de vehicles és espectacular, normalment de molts quilòmetres. A
aguantar-ho tot.
La carretera
s’omple de camions a tothora, la qual cosa genera encara més perill. I després
de la pandèmia de la Covid-19 han augmentat els accidents. Sembla que hem
sortit tots plegats força més estúpids. No recordem res del que hem passat.
Però ens ha marcat. Nervis, ansietat, dèficits d’atenció. Més perill.
El procés per
aprovar els pressupostos del 2023 ha estat laboriós, i finalment l’acord entre
ERC, Comuns i PSC afortunadament ho ha fet possible. No entenc el paper de
Junts, però de moment sembla abocat a la irrellevància com a mínim en aquest
punt, obsessionats en marcar diferències per a justificar la sortida del Govern
de la Generalitat. Encara entenc menys el paper del PSC demanant el Quart
Cinturó. Fa trenta anys que lluitàvem en el territori perquè això no fos
possible. I ara els socialistes es despengen d’aquest statu quo. Penso
que cal reordenar les vies interurbanes al Vallès Oriental, descongestionar-les,
evitar el pas de camions arreu. Però d’aquí a proposar aquesta provocació em
sembla una desproporció. Es curiosa aquesta fixació en el Hard Rock i en el
Quart Cinturó, així a l’engròs, aprofitant-se de la feblesa d’ERC.
Cada dia que faig
cua penso que el problema de la mobilitat no tenen solució, per la senzilla raó
que tot passa per la carretera. Els serveis públics són pràcticament
inexistents, i no són competitius. No cal dir res de rodalies de RENFE i encara
menys del transport de mercaderies per tren. Fa riure, per no plorar. Aleshores
ja tenim el camió arreu. I el cotxe arreu. Trinxar el Vallès té el seu sentit
polític, perquè és producte de la democràcia de grups d’interès i de pressió
que tenim. La tercera pota son les constructores, que van plantant edificis
arreu. Ja tenim el cercle tancat: construir molt per poder fer carreteres i
omplir-les de vehicles privats i així portar les mercaderies en camió. Ens
han abocat a aquesta forma de vida, a aquest habitat. Ni sostenibilitat ni
respecte al medi ambient, ni paisatges. Tot està subordinat a la triada
esmentada. En una economia tan dependent de l’obra pública i privada, no tenim
cap alternativa. A trinxar territori! Abans o després es l’únic camí.
Ara s’acosten les
eleccions municipals. Algunes formacions polítiques locals exposen llur
indignació per haver obert el meló del quart cinturó. Serà un punt que es
debatrà en els acords preelectorals i postelectorals. No sé quin és el traçat
exacte, però ho han tornat a fer. I així s’han clarificar les posicions, que
estaven somortes. El PSC sosté la necessitat de la infraestructura, amb suport
d’alguns ajuntaments. No la majoria. En general planteja força oposició des de
fa trenta anys.
Ajuntaments,
Generalitat, Estat, partits polítics, entitats ecologistes, grups i
col·lectius diversos, persones al Vallès Occidental i l’Oriental, expressen
interessos i concepcions diferents. I malgrat tot, no sembla que una via com
aquesta sigui l’única solució a un problema tant enquistat com la mobilitat
entre les dues comarques. Seguiran construint, venent cotxe, i fent carreteres.
Poc debat sobre el transport públic o el tren. I sempre ens quedarà el patinet
per expressar nítidament la contradicció irresoluble entre l’àmbit públic i les
solucions privades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada