Malcolm Gladwell és l’autor d’un llibre que va ser un autèntic best-seller als Estats Units. El seu títol, La frontera de l’èxit
(2000). L’autor estudia com alguns fenòmens de masses, com ara la moda
d’anar en patinet, l’interès per comprar determinats productes com els
mòbils o desenvolupar conductes com fumar malgrat les campanyes
institucionals en contra, s’entenen no tan sols gràcies a l’èxit de les
campanyes de màrqueting sinó sobretot per l’existència d’una mena de
contagi social, com una epidèmia. A l’obra se’ns diu que hi ha com uns
virus la difusió dels quals actua en tres àmbits: persones que coneixen
molta gent, qui es dedica a difondre el missatge i per últim els
venedors. El propi autor reconeix que no és un estudi científic sinó una
manera d’explicar un fenomen de masses en el que es barregen elements
psicològics, sociològics i mèdics.
Aquest llibre em sembla útil per comprendre el perquè de les modes,
com una tirania del context vital, que ultrapassa les persones
concretes. Avui, moure’s per Barcelona és una autèntica tortura per als
vianants, víctimes d’un allau d’aparells que sota l’argument de protegir
el medi ambient i afavorir la mobilitat causen estralls en el dret a la
llibertat ambulatòria. El desgavell provocat per l’incivisme de massa
ciclistes, conductors d’andròmines, patinets i aparells que no en sé ni
el nom que tenen és un autèntic atemptat a la intel·ligència. Quan
critico aquestes conductes no defenso cotxes ni motos, que també tenen
la seva lògica caòtica, en part fonamentada en la potenciació sense fre
de valors lligats a la testosterona.
Cal tornar a l’urbs, a la civitas, producte d’un
ordre racional i convivencial, que permeti el bé comú dels veïns. Avui
moltes viles i ciutats del nostre país es troben profundament
desordenades mentalment i física, perquè la situació se’ls ha escapat de
les mans a polítics i “aristotècnics”. EL súmmum és fer carrils bici
sense bicis i expulsar els cotxes privats per raons ideològiques, sense
substitució. Pura generació de malestar, sense alternativa. Tracte
excessivament inhumà. Així no. És un desastre.
La campanya endegada per l’Ajuntament de Barcelona afirma que “Les
voreres són per als vianants”. Pura lògica, que mai hauria d’haver
deixat de ser així. No estem jugant. Cal que deixem el màrqueting i anem
a la cura de les persones, en especial les més febles, de veritat. No
ens deixem despersonalitzar per campanyes institucionals de l’obvietat
després de generar el caos existencial.
El llibre que comentava en començar és útil per reflexionar sobre les
respostes que hom dona a les demandes socials, i perquè el més fàcil és
dir sempre que sí de manera “políticament correcta”, encara que no es
donin unes condicions factibles. A més, les multinacionals i els
anunciants se les saben totes per tal de vendre i aconseguir els seus
objectius, condicionant les formes de la vida social, afectant fins i
tot sentiments i la creació de necessitats com una mena de virus.
Crec que hauríem de ser més conscients de la situació que estic
descrivint. I els responsables púbics exigir el compliment de normes de
seguretat, i no deixar ni un minut que la vida a la ciutat sigui com una
selva. Vull recordar que els patinets elèctrics en concret han provocat
en aquest any 2018 uns 273 accidents amb ferits a 44 grans ciutats de
l’Estat, i que 203 vianants han estat atropellats per patinets elèctrics
(vegeu Ara, 14/12/2018, p. 18). Després del desgavell, la
Direcció General de Trànsit prepara una normativa per tal que aquestes
màquines no hi vagin per voreres i no superin els 25 km/h. Curiosa
concepció de la gestió de l’espai públic, el qual una vegada més veiem
com no és ni ha estat mai “neutral”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada