Vull parlar de
l’esperança, en aquest temps d’incertesa i de desesperança per a molta gent. I
em ve al cap una vegada més la referència a les virtuts teologals –fe, esperança i caritat- com a fonament per a un
relligament sòlid amb Déu i els altres, des d’una cosmovisió sense la qual no
podem derivar amb sentit ple les anomenades virtuts
cardinals, que són les que ens donen criteris per a una bona conducta
social: la prudència, la justícia, la temprança i la fortitud.
Cal que tornem
a les virtuts humanes, com ja he insistit en d’altres moments, i pel que ara
ens pertoca deixar-nos endur per l’esperança,... el “color” esperança dels
autèntics brots verds, és a dir, tot allò que ens pot permetre salvar-nos, perquè ens dona un “estat
d’ànim” virtuós, un alè vital, un llenguatge i un pensament confiat i positiu...
L’antropologia,
la sociologia, la política, ens aporten punts de vista sobre la construcció personal i comunitària, per a
comprendre el nostre “humus” i el sentit de pertinença a comunitats i
identitats, molt sovint múltiples. Avui, davant la crisi moral que patim, que
va més enllà de les conseqüències de les “retallades” econòmiques, ha augmentat
la desesperança i per què no dir-ho, la desesperació. A més, els mitjans de
comunicació de masses s’han llançat a turmentar-nos amb missatges que ens
“ajuden” a enfonsar-nos una mica més, sense el més mínim respecte ni compassió.
Ens expliquen la misèria humana, sense matisos, ni arestes. I la política, no
presenta lideratges i referents sòlids – com a tabula salvatoris- als quals la gent es pugui intentar agafar.
Puntualment, però, sorgeixen personatges als quals ens aferrem per a que ens
“salvin” de tanta putrefacció: Lula da Silva, Obama, el Sant Pare Francesc...
La gent necessita creure en algú, tenir models i referents, davant la
desorientació general. Necessitem esperança, i reivindicar –potser dit amb una
estètica poètica- el dret a l’esperança.
L’esperança té
unes connotacions de virtut molt constructiva. Ens ajuda a no acceptar
fàcilment la derrota, ens dona força per tal de lluitar per uns objectius que
considerem legítims, ens permet esperar un futur millor. L’esperança però no és
qualsevol pensament construït amb llenguatge positiu, atès que té molta més
força si s’emmarca en un sentit global de la vida, en una cosmovisió. També em
sembla important destacar que podem així “heretar l’esperança”, com fem els
cristians, generació rere generació, en un pelegrinatge amb l’objectiu final
d’assolir la salvació. L’esperança ens guia vers la salvació, en el marc d’una
concepció transcendent de la vida, en la que tots els fills de Déu som iguals a
l’hora de recórrer el camí...
L’esperança és
tan essencial per a la vida digna que cal
construir el dret a l’esperança. Tenim dret a no caure en la desesperança,
ni en la desesperació. Un dret que és personal però que s’ha de viure en
comunitat. I tenim dret a que no ens robin
l’esperança. Ningú no ens pot robar l’esperança. Cal que reaccionem amb
contundència front les ingerències il·legítimes dels altres, que clarament no
ens estimen. Cal tenir la força vital per a lluitar i per a desenvolupar
projectes nobles, de millora personal i social.
Penso que
aquest dret a l’esperança es troba molt lligat al dret a la intel·ligència (racional, emocional, espiritual)
individual i col·lectiva, la qual cosa vol dir també que tenim el deure de lluitar
contra l’estupidesa, l’analfabetisme emocional, o com es diu ara contra les
persones “tòxiques” que no ens deixen ésser nosaltres mateixos. Ens necessitem
uns als altres per a construir plegats escenaris de futur, per desenvolupar-nos
com a persones i com a país, en definitiva per a ésser bons.
II.- Algunes
referències teòriques.
El 2012, S.
Hessel i E. Morin publicaren un petit llibre, titulat El camí de l’ esperança (Edicions 62, Barcelona). Posàven l’èmfasi
en la idea que l’esperança és una “exigència ciutadana”, que hauria de portar a
una “mobilització cívica”. Parlàven de no renunciar a la utopia d’un mon
millor, basat en la fraternitat i els valors humans.
E. Morin, el
2009 ja havia publicat Para una política
de la civilización (Paidós, Barcelona). Davant el malestar, el
materialisme, la competitivitat egoista, el guany com a màxim valor, posa en
dubte el sentit positiu de la civilització. Afirma que hi ha una confluència de
factors negatius que exigeixen una regeneració, una refundació, que promogui elements axiològics com ara la
solidaritat, l’amistat, la cultura ciutadana, l’ecologia. En definitiva, urgeix
un “procés educatiu”, que és més que una revolució, que faci viable l’esperança
humana per viure en un nou món, ja que aquest l’estem “autoconsumint”.
Dos autors clàssics,
d’anys anteriors, ens podem donar també arguments per a un paradigma existencial
basat en l’esperança com a valor humà. E. Bloch, escriu entre els anys 1939 i
1947, en tres volums, el llibre El
principi esperança ( la darrera edició a Trotta, Madrid, 2004 a 2007). Autor
de base marxista, construeix el seu discurs entorn la utopia. La vida, diu,
comença al final, en allò no acabat, perquè és una manifestació de la utopia
com a manifestació essencial de l’ésser humà.
D’altra banda,
E. Fromm, a La revolución de la esperanza.
Hacia una tecnologia humanitzada , el 1968 (Fondo de Cultura Económica,
Méxic, 1970), ens ofereix un nou
ancoratge intel·lectual en el marc de
l’esperança, en el context de la guerra de Vietnam, amb un mètode marxista
i psicoanalític de fons, i en la critica al maquinisme com a divisa. L’home viu
en un procés global que el supera. Vivim malalts perquè no som lliures, només
condicionats per reaccions psicològiques. Ens cal una “humanització”, una
predisposició interna per tal de construir un futur millor. Cal tenir fe per a viure amb la certesa de
la incertesa, encara que sigui una fe en factors immanents. L’home
necessita superar el materialisme i el consumisme, i viure una mena de revolució psicoespiritual. Més ésser i
menys tenir. Aquest és el camí de l’esperança.
Daniel Innerarity a El futuro y sus enemigos. Una defensa de la esperanza política (Paidós,
2009) reivindica una acció política responsable amb les futures generacions. Critica
la cultura de la urgència i de la immediatesa, que impedeix la reflexió i
l’actuació profunda realment transformadora. Cal un retorn a la política de
veritat, tot superant actuacions parcials, sectàries i a curt termini.
III.- De les consideracions anteriors m’agradaria
extreure algunes idees més o menys conclusives. Podrien ésser les següents:
a)
No podem renunciar a l’esperança, atès que és un element
indispensable per a una vida digna.
b)
El dret a l’esperança inclou el dret a viure millor, i a
treballar per al ple desenvolupament de la nostra personalitat, per al creixement personal. Ningú, ni els poders públics ni els altres ciutadans ens poden “robar
l’esperança”. Robar l’esperança és,
al meu parer, allò que ha pretès fer la casta extractiva i xucladora que ens ha
portat a la crisi economicofinancera, pressupostària i moral que patim. Per
dir-ho vulgarment, s’ho ha endut tot, i no ha deixat res. Només deutes que hem
de pagar els ciutadans amb els impostos.
c)
L’esperança cal lligar-la indestriablement a la fe. Fe en Déu, fe en l’home, fe en un
mateix, per a construir sòlidament un futur millor. Una fe que ens ajuda a
tenir un sentit global de la vida. Així, altres conceptes com ara “utopia”,
“lideratge”, “lluita”, tenen el seu encaix amb coherència.
d)
La reivindicació del dret a l’esperança ens posa de manifest
un cop més el paradigma de la plena
humanització, que apareix com a estel que guia la vida de moltes persones
de bona voluntat, generació rere generació.
***************************
Conferència pronunciada el 24 d’octubre de 2013, en el marc del cicle
“Fraternitat i esperança en temps de crisi” organitzat per Institut Emmanuel
Mounier Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada